Møt din nye stab
Hvis nettsiden din var en medarbeider, hva ville stillingsbeskrivelsen vært?
Illustrasjon: Adobestock
Facebook, Instagram, intranett, nettside. Bedriften din har et økosystem av digitale arenaer og plattformer som skal bidra til at virksomheten oppnår sine strategiske mål. Nettsiden fyller en rolle, men er du bevisst hvilken rolle den fyller? Eller hvilken rolle Facebook spiller for dine mål? Og viktigst – spiller de ulike plattformene på lag? De digitale plattformene til mange bedrifter har ofte et stort uutnyttet potensial. Ved svært enkle grep vil du kunne effektivisere organisasjonen og øke sannsynligheten for å nå overordnede mål.
Spør deg selv: «Dersom nettsiden din hadde vært en ansatt – hva slags stilling hadde da vedkommende hatt? Selger? Markedsfører? Informasjonsmedarbeider?». Mange mener at all informasjon må ut i alle kanaler: Facebook, Instagram, nettside og intranett på en og samme tid. Den slags helgardering er forståelig, da tanken er at viktig informasjon må spres bredt. Men våg å rendyrke rollene, og du vil vinne stort på det.
Betrakt ditt digitale økosystem som et lag bestående av ulike spillere. Hver spiller har sin konkrete rolle og sine ansvarsområder – og formålet er å spille de andre gode. Se for deg eksempelvis nettsiden som en markedsfører med fokus på salg, Facebooksiden som en servicemedarbeider som betjener kunder og Instagram som en kommunikasjonsmedarbeider som forteller historier med glimt i øyet. Det er viktig å ha en helhetlig tilnærming til dette. Du kan få spillerne i økosystemet ditt til å spille sammen med API-er eller strategier – som regel en god kombinasjon. Sammen vil de ulike plattformene kunne bli mer effektive, utfylle hverandre og bidra til å oppfylle bedriftens strategi. Som en bonus vil kundene og brukerne oppleve bedriftens informasjon og tjenester som tydeligere, mer effektive – og kanskje til og med morsommere.
Strategi handler om å ta valg. Bilprodusenten Tesla har tilsynelatende tatt en rekke gode valg og satset på en bevisst strategi hos sine digitale lagspillere. Et sentralt touchpoint i kundereisen hos Tesla er nettsiden, som fremstår som en kompetent og velfrisert selger. På et senere stopp i kundereisen får du tilgang til en app som lar deg styre funksjoner ved bilen, låse den opp og styre selve bilen. I tillegg får du informasjon om servicebehov, nærmeste verksted, ladestasjoner og så videre. Stillingstittelen til appen kunne dermed vært servicemedarbeider. Hva oppnår Tesla med å ha lagspillere med definerte oppgaver? En tydelig strategisk retning for sine digitale spillere og en effektiv utnyttelse av den digitale plattformen.
Les kronikken hos Næringsforeningen