Gå til innhold
Søk

Problemet

Hvordan synliggjøre Næringslivets engasjement til TV-aksjonen, og skape en stafettånd blant norske bedrifter og organisasjoner.

Løsningen

En giverportal hvor bedrifter og organisasjoner enkelt selv kan gi sitt bidrag til TV-aksjonen og samtidig utfordre andre til å gi. Nettsiden bruker datavisualsering av historiske tall for å fremme en historie, gi verdifull innsikt og skape vekst i dugnaden.

2010 – Satsing på næringslivet

Siden 2010 har TV-aksjonen hatt en organisert satsing også ut mot næringslivet med fokus på en næringslivstafett. Næringslivet stiller opp mer enn noensinne, og i 2014 ga over 7500 bedrifter bidrag til TV-aksjonen NRK. 

Første gang etablert

I 2010 ble den første giverstafett.no med Flyktninghjelpen lansert. Siden den gang har Norsk Folkehjelp, Amnesty, Nasjonalforeningen for folkehelse og Kirkens Nødhjelp alle hatt sin TV-aksjons giverstafett.no. Nettsiden har som mål å få med så mange bedrifter som mulig til å bidra i årets TV-aksjon. Et engasjert næringsliv gir økt engasjement i hele lokalsamfunnet. Er næringslivet med, er alle med. Man ser tydelig at der bedriftene engasjeres, gir også vanlige folk mer på bøssene.

2014 – Utvidet til kirker og skoler

I 2014 ble også bidrag fra kirker og skoler implementert på giverstafett.no. Det vil si at også skoler og landets kirkesamfunn registrerer sine bidrag på giverstafett.no. Landets kirker og skoler er, som andre organisasjoner, registerert med organisasjonsnummer, og det faller seg dermed naturlig at også disse registreres og synliggjøres her.

Nytt fra 2015 – Regnskogfondet

I 2015 gikk dugnadsinnsamlingen til Regnskogfondet og bevaring av regnskogområder større enn Norge og Danmark til sammen. giverstafett.no viste alle bidragsytegrupper i sin datavisualisering av innsamlede beløp. Nytt fra 2015 var at bidragsytergruppenes bøssebeløp og annet (regjeringsbidrag, SMS, Telenor og Vipps innsamlinger med mer.) ble vist på giverstafett.no. 

Netlab er stolt leverandør til TV-aksjonen med 6. år på rad, og samtidig fått lov til å være med å se hvordan giverstafett.no har samlet inn beløp fra 5 millioner i 2010 til 45 millioner i 2014.

I tillegg til utvikling av giverstafett.no har Netlab også levert kommunestat.blimed.no til TV-aksjonen, og vil høsten 2015 på vegne av DnB utvide leveransen ved digitalisere av TV-aksjonen NRK sin gaveinnsamlingsdatabase.

2016 - Mobiltilpassede sider

For 7. år på rad får vi gleden av å være med på å videreutvikle giverstafett.no til å bli den store innsamlingsportalen for årets TV-aksjon. Årets aksjon går til Røde Kors som skal jobbe for å gi livsviktig hjelp til de mennesker som er rammet av krig og konflikt i Syria, Afghanistan, Libanon, Myanmar, Sør-Sudan, Somalia, Honduras, El Salvardor, Guatemala, og her i Norge. Nytt av året er at nettsiden er blitt mobiltilpasset. Det skal dermed bli lettere for innsamlingslederene, givere og andre som ønsker å bidra med arbeid der de er.