De som søker i nettbutikken handler oftere

Vi har gjort en analyse av flere nettbutikker i Google Analytics, og oppdaget at sesjoner (besøk) med søk, gir en høyere konverteringsrate enn besøk uten søk.

I bildet under finner du utklipp fra Google Analytics på 6 nettbutikker. Perioden er fra 1. januar 2015 til 28. oktober 2015. 

Det øverste tallet er konverteringsraten totalt for nettbutikken. 
Deretter vises konverteringsraten for besøk UTEN søk, og nederst ser du konverteringsraten for besøk MED søk. Vi snakker her om internt søk, ikke søk fra  feks google.

CR med og uten internt nettstedssøk

Som du kan se har det nederste tallet, som er sesjoner med internt søk, veldig mye høyere konverteringsrate enn de uten søk. 

Hvorfor er det slik?
Dette blir litt spekulasjoner, men mest sannsynlig er de som søker, på spesifikk jakt etter et produkt, og er i større kjøpsmodus enn andre. De vet hva de skal ha og bruker søk for å finne det raskt. Effekten kan derfor være motsatt på konverteringsraten om søket ditt er dårlig, og de IKKE finner det de leter etter. 

Hvordan er det med søkemulighetene på din nettbutikk? Får man relevante treff?

Hvis du lurer på hvor du kan finne ditt tall på konverteringer på søk, se skjermbilde under fra Google analytics: (Se i venstremenyen i GA: - Adferd - Nettstedsøk - Bruk, eller om du har engelsk: Behavior - Site search - usage)

Her er noen tips til bra internt søk:

  • Søkeresultatene må være relevante. Det betyr ikke nødvendigvis at selv om produktteksten inneholder ordet det søkes på, skal dette produktet komme øverst
  • Ha bilder i søkeresultatene 
  • Vis pris og ha kjøpknapp i søkeresultatet
  • Avansert søk kan være bra om du har en kompleks produktstruktur
  • Ha en tydelig søkeboks. Vi forbedret synligheten på søkeboksen for en kunde og antall interne søk gikk opp med 100%

Lykke til med å forbedre søket ditt!